Spring til indhold

Indkøbskurv

10% 15%

Din indkøbskurv er tom

Menstruationstrusser til børn og teens

Du fortjener den bedste start med dine blødninger

Har du fået din første menstruation? Eller går du og venter på den? Det kan føles nyt og spændende de første mange gange, den kommer - men også overvældende.

Vores mission er at få dig til at føle dig så godt tilpas under din menstruation som muligt. Du skal have mulighed for at føle dig som dig selv - uden kompromiser - også når du har menstruation.

Menstruationstrusser til teens og børn

Vores første menstruationstrusse til teenagere er skabt, for at du kan være dig - også mens du bløder. Uanset om du går i skole, til sport eller hænger ud med venner.

Din menstruation bør ikke være det, der holder dig tilbage (medmindre det er præcis det, som du har brug for - din seng og en kop varm te <3 ).

Menstruationstrusser til teens og børn

Hvorfor skal jeg bruge menstruationstrusser?

Menstruationstrusser er fantastiske for dig, der har dine første menstruationer. Der er ingen sundhedsrisici som med tamponer, og de krøller og knitrer ikke, som bind kan gøre. De føles som dine andre trusser - og de ser også sådan ud. Der er ikke nogen, der kan se, at du menstruerer.

Du kan bevæge dig frit, imens du bløder direkte i dine trusser, og når du har brug for at få et par nye på, så skyller du dem bare i koldt vand, og vasker med lignende farver (eller får nogen til at hjælpe dig med det).

Vi er så begejstrede for denne her lille trusse og for din menstruation! At få sin menstruation er noget vi skal fejre. Det er din krops måde at vise at den virker, og også en lille hjælp til at øve sig i at lytte til din krops behov og lære din cyklus at kende - det er en livslang men fantastisk proces.

Hvordan føles menstruation?

Menstruation kan føles på mange forskellige måder, og du vil måske endda opleve, at det føles forskelligt fra gang til gang.

Det kan gøre ondt i maven eller lænden, når du har din menstruation, du kan opleve at kroppen måske føles lidt fremmed - men det skal aldrig føles pinligt! Tal med en ven, del din oplevelse, lyt til andre.

Det, du bekymrer dig om, er der med garanti andre, der også gør. Og det kan føles så rart at dele - og føle dig set og spejlet af andre. Så brug din stemme. Du er verdens bedste dig.

Hver måned dannes der en ny slimhinde på indersiden af din livmoder. Når et æg ikke er befrugtet, så vil din livmoder lave små muskelkramper for at komme af med den gamle livmoderslimhinde - og den vil komme ud som menstruation; en blanding af livmoderslimhinde og blod.

De kramper kan opleves som smertefulde i varierende grad.

PS: Hvis noget ikke føles rigtigt eller normalt (‘normalt’ er i øvrigt en bred ramme) - så spørg en ven, en forælder eller en anden voksen allieret (eller os!)

Du kan også tale med din sundhedsplejerske eller din læge, hvis noget bekymrer dig.

Tips til menstruationssmerter

Oplever du kramper og anspændthed under din menstruation? Her er 4 kærlige tips, til at håndtere smerterne

Varme

Varme kan have en lindrende effekt. En varmepude på maven, eller ved lænden, kan gøre underværker for kramperne. Ellers prøv et varmt bad, eller at putte dig med et lunt tæppe.

En anden god idé kan være at have lune sokker på, da du faktisk har et akupunkturpunkt lige under anklen, som er direkte forbundet med smertelindring under menstruation. Det aktiveres bl.a. ved varme.

Bevægelse

Vi ved det godt. Det virker måske modstridende at bevæge dig, når alt, du har lyst til, er, at kravle under dynen og krølle dig sammen. Men rolige bevægelser udløser endorfiner i hjernen, og det kan mindske smerter og anspændthed i din krop.

Gå en tur, lav blide udstræk på gulvet eller tag en tur i svømmehallen.

Massage

Nu har du en virkelig god undskyldning for at bede om en massage af din veninde, din kæreste eller din omsorgsperson!

Blid berøring får nemlig hjernen til at sende masser af kærlighedshormon, oxytocin, ud i kroppen - og det hjælper på smerter. Så massage kan reducere smerter.

Mad

Spis god og nærende mad. Jo mindre sulten du er, jo bedre kan du håndtere, hvis din krop gør ondt. Selvom det kan være fristende at spise en stor chokoladebar.

Nogle oplever, at anti-inflammatoriske madvarer har en afslappende effekt på livmoderen. Det kan være fed fisk, grove grøntsager som fx broccoli og bær som blåbær og hindbær