Spring til indhold

Indkøbskurv

10% 15%

Din indkøbskurv er tom

5 tips til at lindre menstruationssmerter - naturligt

Forfatter: Emma Libner

Menstruationssmerter er for mange en fast følgesvend, når dagene i cyklusappen lyser op i rødt. Som en lille reminder om, hvilken tid på måneden det er, hvis du nu skulle have glemt det. Omkring 60-80 % af alle menstruerende vil smerter i de kritiske dage af deres cyklus på et eller andet tidspunkt i deres liv, ifølge den amerikanske sammenslutning af fødselslæger og gynækologer (American College of Obstetricians and Gynecologists).

Smerterne kan variere fra person til person og fra menstruation til menstruation. De kan både nive og stikke, murre i det stille eller komme buldrende som et godstog. For nogle kan menstruationssmerterne endda have en betydelig indvirkning på både dagligdagen, relationerne og livskvaliteten. Oplever du menstruationssmerter, som er så voldsomme, at almindelige smertestillende ikke rækker, er det ALTID en god idé at smutte en tur forbi lægen. Voldsomme smerter kan nemlig være tegn på underliggende sygdom, som kræver medicinsk behandling - som for eksempel endometriose [LINK].

I denne artikel tager vi et kig på nogle af de ting, du selv kan gøre for at afhjælpe de mere milde former for smerter, som mange menstruerende oplever i forbindelse med deres blødning. For der er heldigvis flere råd at hente, når det kommer til naturlig lindring af menstruationssmerterne.

1. Hold din livmoder varm

Du kender sikkert udtrykket “if it ain’t broke why fix it”? Det samme tør i den grad siges om den gode gamle varmepude. Varmeterapi har længe været anerkendt som en effektiv metode til at lindre muskelspændinger og smerter, og ikke mindst når det kommer til menstruationssmerter. Det er der en simpel årsag til. 

Varme virker nemlig ved at øge blodcirkulationen, og lige netop dét kan hjælpe med at løsne op for de stramme muskler i underlivet, som ofte spænder op under menstruationen. På den måde kan du nemt, effektivt og naturligt reducere menstruationskramper. Enkelte undersøgelser peger tilmed på, at varmeterapi kan være lige så effektivt for nogle som smertestillende medicin til at lindre menstruationssmerter (selvom det er svært at konkludere ret meget ud fra den mangelfulde forskning på området). 

Uanset hvad kan en varmepude, en varm kop te, en varm dyne eller et varmt bad hjælpe dig til at komme ned i gear og finde ro. Og dét - altså hvile - er, ifølge forskerne, også godt, hvis du oplever smerter.  

2. Kæl for dit nervesystem med aromaterapi

Aromaterapi er en alternativ praksis, der bruger æteriske olier udvundet fra planter til at fremme fysisk og følelsesmæssig velvære. Aromaterapi kan se ud på mange forskellige måder. Nogle har en lille aromadiffuser stående i soveværelset, andre nøjes med at dryppe et par dråber af den velduftende olie i badevandet. Selvom aromaterapi anses som mere hyggelig end videnskabelig, har nogle undersøgelser vist positive resultater ved brug af aromaterapi til behandling af forskellige symptomer som eksempelvis angst, stress og smerter. Blandt dem er en undersøgelse fra 2015, som fandt, at inhalation af lavendelolie reducerede menstruationssmerter hos forsøgets deltagere.

Mens aromaterapi muligvis ikke virker for alle, kan metoden dog sagtens være værd at prøve, hvis du døjer med menstruationssmerter - om ikke andet så for at vække sanserne og komme ned i kroppen. Ud over lavendelolie, der er kendt for sine beroligende og afslappende egenskaber, kan du forsøge dig med kamilleolie og pebermynteolie, som ud over at dufte skønt skulle have lindrende effekt på smerter og ubehag. 

3. Spis godt med magnesium

Magnesium er et mineral, som spiller en vigtig rolle i en lang række biologiske processer i kroppen, ikke mindst når det kommer til musklernes sundhed. Når kroppen mangler magnesium, er det derfor ikke unormalt, at den reagerer med pludselige muskelkramper - et typisk symptom på magnesiummangel. Derfor er det måske heller ikke så underligt, at flere studier efterhånden har vist, at menstruerende, der døjer med smerter i de kritiske dage af deres cyklus, ofte har lavere niveauer af magnesium i blodet sammenlignet med menstruerende, som ikke oplever smerter under deres menstruation. 

Det, der gør magnesium særligt effektivt i kampen mod menstruationssmerterne, er dets evne til at få de glatte muskler i livmoderen til at slappe af. Samtidig reducerer mineralet mængden af prostaglandiner, som er de signalstoffer, der forårsager menstruationssmerterne. Grønne bladgrøntsager, fede fisk, bønner, nødder, bananer og mørk chokolade (yes, du læste rigtigt!) er alle gode kilder til magnesium. Magnesium fås også som kosttilskud på apoteket og i helseforretninger.

4. Fyr op for gurkemejen  

Gurkemeje kan meget mere end at drysse solgul kulør på dine madretter (og fingre). Faktisk har den ingefærlignende rodknold været anvendt i århundreder inden for traditionel ayurvedisk medicin som en helende urt. Måske fordi den gemmer på lidt af et wonder drug, nemlig stoffet curcurmin. 

Curcumin er det stof, der giver gurkemejen sin karakteristiske gule farve. Og så har det antiinflammatoriske egenskaber, som bl.a. kan reducere menstruationssmerter. Lidt ligesom ibuprofen, som også virker antiinflammatorisk. Modsat ibuprofen giver gurkemeje dog ingen bivirkninger, og du kan derfor trygt drysse et par ekstra teskefulde i din mad, når du har menstruation.

Du kan også prøve en såkaldt golden latte - skummet plantemælk blandet med gurkemejepulver og et skvæt honning. Vil du have ekstra value for money, så drys lidt friskkværnet sort peber på toppen. Det aktive stof i peber - kaldet piperine - booster nemlig optagelsen af curcumin med - hold nu fast - 2.000 %!

5. Dyrk yoga og prioritér blide bevægelser

Selvom det kan være svært overhovedet at tænke på motion, når du bløder, kan det være en god idé at komme op af sofaen og få bevæget kroppen bare lidt. Blid motion såsom yoga øger nemlig blodcirkulationen og kan hjælpe med at løsne op i de spændte muskler. Og så kan træningen også frigive endorfiner - kroppens naturlige smertelindrende stoffer. Win!

Det behøver ovenikøbet ikke at være vildt for at være effektivt. Et finsk studie fra 2018 viste, at forsøgsdeltagerne, der havde dyket moderat motion, var mere glade efter endt træning, end de forsøgsdeltagere, som havde gennemført en højintensitets-workout. Også selvom at de ikke havde fået lige så mange endorfiner ud af træningen som højintensitetsgruppen. Moralen må være, at det er vigtigere at lave noget, du kan lide, i stedet for at tvinge dig selv igennem en pinefuld træning… 

Uanset hvad du vælger, så husk, at smerter er et signal fra kroppen, som du gør klogt i at lytte til. Smerter i forbindelse med menstruation er som sagt meget almindelige, fordi de optræder hyppigt i befolkningen. Men menstruationssmerter bør aldrig betragtes som normale, bare fordi vi er mange, der kan nikke genkendende til dem.

Læs mere

Velkommen til Menstrutopia: Et bud på, hvordan ville verden se ud, hvis menstruation ikke længere var et tabu

Velkommen til Menstrutopia: Et bud på, hvordan ville verden se ud, hvis menstruation ikke længere var et tabu

  Skrevet af Emma Libner   Denne maj måned markerer 10-året for den første internationale mærkedag for menstruation - også kaldet MH Day - som finder sted hvert år d. 28. maj. I løbet af de sidste...

Læs mere
Menstruation og hudpleje: Sådan påvirker din cyklus din hud

Menstruation og hudpleje: Sådan påvirker din cyklus din hud

Forfatter: Emma Libner Hvis jeg beder dig tænke på et organ, tænker du måske på hjertet, lungerne eller hjernen som det første. Men vidste du, at huden er det største organ, du har? Faktisk består...

Læs mere